onsdag 5 maj 2010

En bra dag?


Idag är det min dag och jag tänker att det nog blir en bra dag idag.

Bjuder er en liten anekdot;

När jag var liten hände något tråkigt på min 7-årsdag. Min dagisgrupp åkte ut i naturen på ett litet äventyr och när vi barn klättrade som bäst i ett spännande stenparti ramlade jag ner från en ganska hög sten. Ett litet hål sprack upp på ena sidan av huvudet och det blödde ganska ymnigt. Minns att en av dagisfröknarna band sin tröja om mitt huvud medan den andra fick springa iväg för att tillkalla hjälp (detta innan mobiltelefoner fanns!) Ambulansen kom till platsen och jag fick välja två kamrater som fick äran att åka med. Mina föräldrar mötte upp på sjukhuset och jag fick sy några stygn. Ingen större skada skedd och dagen efter firades jag på dagis med saft och kakor och allt var som vanligt. Kommer ihåg vilken tröja jag hade haft på mig och att mamma la den i en hink med kallt vatten men fläckarna försvann aldrig. End of story.


På min 8-årsdag inträffade däremot något roligt! Hela familjen gick på stan i området där jag växte upp. Plötsligt fick jag syn på något som låg slängt på gatan. En plånbok! Med pengar i. Jag och pappa lämnade in den på närmaste polisstation och efter ett par månader fick jag en hittelön (tror det hette så?) i form av ganska mycket pengar. Mycket för en 8-åring med 2 kr i veckopeng i vart fall. För pengarna köpte jag en liten egen dvärgkanin som jag döpte till Fiffi. Jag valde själv ut henne i djuraffärens skyltfönster på Norrtullsgatan och bar henne hela vägen hem i en liten kartong med sågspån i.


Nu till slutklämmen; På något sätt fick jag för mig att det skulle vara något speciellt med mina födelsedagar efter detta. Trodde nog i ganska många år ska jag erkänna att jag skulle ha aningen otur eller tur på just min dag. I dag vet jag ju bättre men hoppas nog ändå, innerst inne, att det är en dag med tur idag!

Kramar, Matilda K

PS Vinnarna i tävlingen presenteras efter lunch idag.






H Bellafonte-alltid en party förhöjare!

5 kommentarer:

  1. Grattis på 40-års dagen! Hoppas att du får en riktig turdag idag då ;-)

    Kraam Lotten

    SvaraRadera
  2. Grattis! Vad kul att du fick ihop tillräckligt med deltagare för tävlingen! Hoppas du får en underbar födelsedag! Kram

    SvaraRadera
  3. Ett stort GRATTIS till dig!

    Kul att läsa om dina tidigare födelsedagar.

    Och jag känner på mig att din 40-årsdag kommer att bli något alldeles speciellt!

    Hipp hipp hurra och kram!

    SvaraRadera
  4. Stort grattis på Din födelsedag! Jag hoppas att den blir fylld med flera födelsedagsminnen :-)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Grattis vännen på Din Dag! Önskar dig inget fall från höga stenar, och kanske inga kaniner heller, men en underbart härlig födelsedag hoppas jag att du får!
    Kram

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!