torsdag 1 oktober 2009

Hem 2009


Jag var på Hem 2009-mässans VIP-kväll igår. Vitt vin för de som inte körde bil, annorlunda musik som spelades av en annorlunda dj (han såg ut som en övervintrad syntare från 80-talet. Antar det går hand i hand med dagens 80-tals mode?) och massor av fina saker summerar mina intryck. Så här beskriver mässan själva årets trender. En tydlig tendens 2009 är färgens återkomst. Det speglas i inredningsreportage, butiker och på de stora fackmässorna runt om i Europa. Det är klara grundfärger som rött, grönt, gult och blått, liksom orange, lila och knallrosa. Även formmässigt syns en större lekfullhet som en motreaktion till den mer minimalistiska stilen som dominerat under många år. Organiska former samspelar med strikt geometriska. Man leker med funktioner, proportioner, former och överraskningseffekter - inte minst ryms här en stor portion humor. Läs hela artikeln här.

Till butiken köpte jag in jättefina böcker som jag tror blir roliga presenter som främjar skaparlusten.

Till mig själv blev det bla en söt antik nötknäppare i form av en ekorre, två fina dörrkransar till torpet och en retrohund på hjul i plast (rekvisita till nästa klädfotografering) Resten får jag hålla tyst om eftersom det ska bli julklappar till världens bästa Karlsson. Galet tidigt jag vet, jag hinner oftast inte ut i butikerna när den riktiga julhandeln sätter igång så det var liksom bra att passa på! Mässan har öppet hela helgen.

Kram
Matilda K

2 kommentarer:

  1. Jag hade tänkt ta mig dit på söndag, om nu mammans intresse för inredning lyckas få plats bland hockeyträningar, fotboll och annat;)

    För övrigt är du inte ensam om att vara ute i god tid med julklappar, jag tror det kallas för planering;)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Synd att man bor så långt bort. Eller synd att mässan bor så långt bort.

    Retrohund på hjul i plast... Det lät väldans intressant :)

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!