fredag 26 mars 2010

Mitt 80-tal, del 3 (långt inlägg)


Jag började humanistisk linje 1986. Tanken var att ha estetisk variant med bild men tyvärr var det för få som valt det så jag hamnade i en teatergrupp istället. Inte riktigt min bag (som man sa på 80-talet!) men det fick så lov att funka. Sista året var vi bara 2 stycken kvar i teatergruppen och det jag minns mest är att vi spelade upp en 30 minuters lång pjäs av Strindberg. Min roll var helt stum (sånär som på ett par harklingar som om jag skulle till att tala) och min stackars klasskompis fick hålla låda själv i 30 minuter! Alltså, det var meningen att det skulle vara så och det passade mig perfekt.

1986 Filmerna jag minns mest; Betty Blue, Flugan, Alien 2 och Plutonen.
















1987 åkte jag till Usa. Jag hade en ambitiös tanke innan jag åkte om att skriva en bok om mitt år som utbytesstudent så det finns gott om material sparat. Anteckningar, bilder, scrapbooks, dagböcker, rubbet. Det tänker jag dock inte pina er med. Eller kanske gör jag det en vacker dag.

Mitt skolfoto taget i en porträttstudio i den lilla staden där jag bodde. Det märks att jag tagit efter och försöker passa in. Har införskaffat en locktång och plötsligt använde jag väldigt mycket makeup. Mitt utbytesår var det bästa året under hela 80-talet. Till skillnad från de allra flesta andra utbyteselever jag pratat med hamnade jag i en familj som bestod av en ensamstående mamma med 2 döttrar. Hon jobbade som lärare och hennes äldsta dotter var bara ett år yngre än jag. C var min privata guide in i den amerikanska highschool-världen och jag betraktar henne än idag som min syster. Det var både lärorikt, nyttigt, berikande och stärkande att klara av ett helt år utomlands. Det formade mig mycket som ung kvinna och jag har många minnen från det året som jag håller varmt i hjärtat.

Min musiksmak breddades då alla i Usa lyssnade på inhemsk 80-talsrock à la Ozzy, Def Leppard, Whitesnake, White Lion, Clapton, Bon Jovi, Guns-n-Roses, Led Zeppelin osv.
Minns att jag var så stolt när Europes Carrie spelades på jukeboxen på den lokala biljardhallen!










Väl hemma i Sverige igen hamnade jag i en ny klass för att avsluta gymnasiet. Mitt ambitiösa jag lämnade jag visst kvar i Usa och kom hem i en mer laid back version av mig själv. 2:an ägnade jag mig åt att landa och komma tillbaka. ( i ett ämne gick jag från 4:a till - på en termin, försökte övertala mina föräldrar att jag ville hoppa av men idag kan jag inte nog tacka dem för att de inte lät mig göra det) Min ena syster hade övertagit mitt rum hemma och jag bodde första sommaren på vinden i mammas och pappas hus. När höstterminen började flyttade jag hemifrån (andra hand) och betalade min hyra själv på 700 kr/mån genom att jobba alla helger på Östermalms hemtjänst. Ska berätta om alla "mina små tanter" någon gång, de är värda ett alldels eget inlägg! Lärde mig gilla kaffe och att röka, tyckte att jag var vuxen och världsvan. Blonderade håret och gick på krogen. Downtown, Melody club, Riche, Strömsborg och Dailys var några av ställena som gällde då och fler vars namn jag inte minns nu. Hot shot Galliano, Tequila, salt och citron. Hu!

3:e ring var ganska snabbt avklarat och -90 tog jag studenten. Här slutar min 80-talsresa.
Kramar,Matilda K

Ps Hade lite ågren över att lägga ut detta men jag inser också att vi alla varit där. Eller?

1 kommentar:

  1. Att vi har. :) Det märks att vi är ruskigt samtida. *s*

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!