torsdag 2 februari 2012

brus, ett inlägg utan rubrik

bilden kommer härifrån

Ibland, oftast innan jag somnar, kommer jag på jättebra saker att skiva om. Saker som är intressanta och som engagerar mig. Jag kan spendera flera minuter på att hitta den precisa, rätta formuleringen. Så att det ska bli roligt eller gripande eller kvickt. Eller så. Tyvärr somnar jag plötsligt av mitt i tankeverksamheten och givetvis är allt som bortblåst några timmar och omnattningar, med eller utan välling, senare.

Just nu jobbar jag ganska mycket samtidigt som jag försöka räcka till här hemma. Hjälper min 15-åring att välja och sålla i det enorma utbudet av gymnasieskolor. Vill stötta och komma med bra synpunkter utan att styra eller påverka. Fast jo, lite vill jag nog allt påverka. Ikväll besökte vi en skola som jag inte vill att hon ska välja. Lyckligtvis kände hon detsamma så någon större möda på att försöka övertyga behövde jag inte uppbringa. Försöker finnas till för lille J som så duktigt infunnit sig i att bli bortlämnad på dagis varje dag helt plötsligt från att ha hängt med mig konstant. Vid hämtningen skiner han upp som en sol, tar min hand och leder mig bort till kapprummet. Efter att ha fått på sig overallen passerar han sin avdelning med ett muntert "EJ DA!" Det känns både bra och sorgligt att han infunnit sig. Stolthet och sorg på samma gång på nåt sätt. Det var inte det här jag hade tänkt skriva om alls men jag antar att tankarna gled iväg, som så ofta annars nuförtiden.

Idag googlade jag på jerseytyg och hamnade på en helt främmande blogg som grep tag i mig. Kan inte riktigt sätta fingret på varför men jag fann mig själv sitta och läsa sida upp och sida ner. Skrattandes fast med ett skratt som plötsligt övergick till att fastna lite i halsen. Det är en hårfin linje mellan skratt och gråt, eller hur? Kanske var det hennes förmåga att uttrycka sina tankar så fullständigt befriande ärligt medan jag själv snurrar till och lindar in allt. Här hittar ni den hur som helst. Den verkar vara gammal men det gör inget, allt finns bevarat på nätet, på gott och ont.
Gonatt på er,
Matilda K

1 kommentar:

  1. Ja det är på gott och ont som du säger, men det var en fin blogg- som säger något! Kram

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!