torsdag 23 augusti 2012

Vackert!

källa Svenskt Tenn

källa Svenskt Tenn

Eldblomman- nu i blått Källa Svenskt Tenn

Josef Franks stil är tveklöst signifikativ. Och klassisk så in i bängen.
När jag växte upp hade vi en soffgrupp klädd i tyget Hawaii med svart botten.
Jag tyckte den var horribel ( i en tid när stora ljusa skinngrupper var på modet) men jag förstår ju nu att mamma hade god smak hon.
Nu återlanserar Svenskt Tenn några av de äldre tapetmönstren och det i mitt tycke allra finaste mönstret (Eldblomman) skall tryckas upp i en blå variant.
Samtidigt förläggar man trycket till en svensk fabrik som trycker med limfärg, allt för att komma originalen så nära som möjligt.

Tittar på Svenskt Tenn´s film och kastas tillbaka några år i tiden.
Jag och min kollega var på plats i fabriken när vi skulle färgsätta och kontrollera trycket på våra egna tapeter. (Liten kanin och Liten bil, design Liten jag) Det var en mäktig känsla att se de stora maskinerna spruta ut våra tapeter och tyger i rasande fart.
Det glömmer jag aldrig!

Kram
Matilda K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!