fredag 29 januari 2010

Mitt 80-tal, del 2


1986
(Besparar er bilden på mig som syntare med riktigt kort hår. Insåg att jag var tvungen att spara ut håret eftersom jag planerade att åka till usa som utbyteselev. )

Look; Försöker mig på att se vuxen ut. Läppstift och kavaj med axelvaddar. Hade inte hål i öronen då så det var clips som gällde.
Influenser;
Depeche Mode-Black Celebration, Top Gun (hade ett kasettband med "Take my breath away" inspelat 7 gånger i följd på som jag somnade till varje kväll) , Aliens. Tv serien Miami Vice hade premiär.




Allmänt; Olof Palme mördades, jag läste det på framsidan av DN på morgonen och gick in och berättade för mina föräldrar. Kvällen innan hade jag och kompisar köat till konsertbiljetter på Konserthustrappan, bara ett stenkast från den plats som idag heter Olof Palmes gata.
Rymdfärjan Challenger exploderade vid uppskjutningen och hela besättningen dog.
Tjernobyl. Min mamma fick vatten på sin kvarn och det pratades mycket om becquerel.


Vad gjorde jag då;
Gick ut nian och pluggade ganska mycket. Såg fram emot att börja gymnasiet.
Katastrof 1 Upplevde (läs överlevde) min första fylla som slutade med kraftig hjärnskakning.
Katastrof 2 Togs fast för snatteri på ett av de stora varuhusen.
Förresten var det mesta jag gjorde då ganska katastrofalt när jag tänker efter med en viss distans.
Förresten verkar hela året 1986 varit lite av ett katstrofår?
Fortsättning följer...

Kram på er och trevlig helg!
Matilda K

2 kommentarer:

  1. Så roligt med nostalgiinlägg som detta! Minns allt om än jag 1986 var 10 år. Under det sena 80-talet kan jag även skriva under på katastroferna, minus en hjärnskakning. Hm...

    SvaraRadera
  2. Men jisses vilken nostalgitripp du gett mig.
    :-)

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!