måndag 18 januari 2010

Fett coolt, not!


Ett av mina ärvda guldsmycken som jag nog aldrig kommer att bära men aldrig skulle sälja heller...

Minst två gånger hinner jag bli både upprörd och beklämd där jag sitter i bilen på väg till jobbet på morgonen. Det hände varje morgon hela förra veckan. Det går en radioreklam just nu som handlar om en liten farmor som ger sitt barnbarn ett guldsmycke. "Det har ärvts i flera generationer och det lilla hjärtat är av rent guld" säger hon till den fjuniga tonårskillen. "Schysst, fett coolt asså" säger han tillbaka och sen går företagets slogan igång med en uppmaning om att göra sig av med smycken man har liggandes mot i cash i handen.

Alltså, jag förstår att det är en avlagd skådis som är farmorn och jag misstänker att den fjuniga, upstudsiga tonårskillen säkert har MVG i alla ämnen och aldrig skulle säga fett coolt i verkligheten. Ändå, jag blir så upprörd över innebörden. Hur kan man uppmuntra unga människor att sälja av sina släktklenoder mot kontanter? Kontanter till vad då? Dyra telefoner och märkeskläder? Hur kan reklambyrån rikta reklamen till unga, så omoraliskt. Tycker det är sorgligt och undrar vart världen är på väg?

And for the record
Om man som vuxen väljer att rensa bort och sälja guldsmycken som ligger oanvända är en helt annan sak. Kanske behöver man pengarna eller väljer att göra ett annat smycke av det. Jag har inga problem med det alls.

3 kommentarer:

  1. Ja..även fast det är reklam är de lite sorgligt.

    ha en fin vecka

    SvaraRadera
  2. Den reklamen är hemsk!!! Jag måste sänka ljudet när jag hör den, för jag blir som du, beklämd och upprörd!
    Den borde dom ta bort!

    Ha det gott, trots dum reklam!

    SvaraRadera
  3. Håller helt med! Störande så det förslår!

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!